8 Mayıs 2020 Cuma

Zekât, fidye ve fitre kimlere verilir, kimlere verilmez?

Zekât, fidye ve fitre kimlere verilir, kimlere verilmez?
Zekât, fidye ve fitre, bir nevi din kardeşine yardımdır, destektir. Sıkıntısına bir ölçüde çare olmaktır. Böyle olunca insan elbette en yakınının derdine çare olmak ister, sıkıntısını önlemeye çalışır. Bu itibarla kişi, zekâtını da, fidye ve fitresini de önce yakınlarına vermesi gerekir. Ancak bu hususta kesin hükümler vardır. Çok yakını olanlara zekât veremez. Çünkü bu kadar yakını olan insana zekâtıyla değil kendi nafakasıyla yardım etmesi, kendi ailesinin bir ferdi olarak bakması gerekir. Bunlara ilim lisanında usûl (üst soy) ve fürû‘ (alt soy) denilir.
Zekât, fidye ve fitre verilebilecek yakınlar
• Başka aileye karışmış kız kardeşler,
• Ayrı hayat kurmuş erkek kardeşler, bunların çocukları, yani kişinin yeğenleri.
• Amcalar, dayılar, onların çocukları.
• Halalar, teyzeler, bunların da çocukları...
• ... ve sonra ihtiyaç sahibi konu-komşu ve dostlar, tanıdıklar, muhitin münasipleri.
*Zekât, fidye ve fitre verilemeyecek olan yakınlar
Bunlar usûl ve fürû‘ olmak üzere iki sınıftır:
• Usûl; ana-baba, dede-nine ilh.dir...
• Fürû‘ da, oğul-kız ve bunların çocukları, yâni kişinin torunları ilh.dir...
Bunlara zekât, fidye ve fitre verilmez. Şayet ihtiyaç sahibi iseler, zekâtla değil öz nafakayla desteklenip korunmaları gerekir.
Meseleyi şöyle özetleyebiliriz:
Zekât, oruç fidyesi ve fıtır sadakasının verilecek olduğu insan, veren kişinin bakmakla yükümlü olmadığı yoksul Müslümanlardan olmalıdır. Ayrıca kendisi zekât, fıtır sadakası ve oruç fidyesi vermek durumunda olan bir kimse, bunlardan doğrudan ya da dolaylı olarak yararlanamaz, alamaz. Bu sebeple bir kimse zekâtını, fidyesini, fıtır sadakasını -yukarıda da belirtildiği üzere- kendi usûl ve fürûuna veremez. Yine bir kimse hanımına zekât, fidye ve fitresini veremeyeceği gibi, hanımı da kocasına bunları veremez.
Yine anlatıldığı üzere bunların dışındaki kardeş, teyze-dayı, amca-hala ve onların çocukları; gelin, damat, kayınpeder ve kayınvalide gibi akrabalar şayet zengin değillerse kendilerine zekât, fidye ve fitre verilebilir. [Zeylaî (Hanefî fakihi, v. 743/1343), Tebyînü'l-Haqâiq, I, 301]

Zekât, fidye ve fitre verilip verilemeyeceği sıkça sorulan bazı müteferrik meseleler - “Kayınvalide ile kayınpedere zekât, fitre verilir mi?”

Zekât, fidye ve fitre verilip verilemeyeceği sıkça sorulan bazı müteferrik meseleler
- “Kayınvalide ile kayınpedere zekât, fitre verilir mi?”
- Eğer zekât alabilecek derecede fakir ve muhtaç durumda iseler verilebilir. Şer'an bir mâni yoktur. Bunlar zekât verilmeyecek kadar yakından sayılmazlar.
- Damat ile geline?..
- Onlara da verilebilir. Şayet ihtiyaç sahibi iseler, bunlar öncelik hakkına da sahiptirler. Oğluna kızına veremese de, damadına, gelinine verebilir. Çünkü gelin, zekât verilmeyeceklerden değildir. Damat da öyle... Ancak bunlar hassas ve ince ruhlu kimseler ise, dikkatli olmak, veriş şeklini çok iyi ayarlamak gerekir. Belki de bu hikmetinden olacak ki; zekâtı verirken, benim zekâtım, fitrem gibi isimlerle ifade etme şartı yoktur. Öyle olunca, alanların zekât, fidye ya da fitre olduğunu bilmelerine gerek yoktur. Verenin niyeti ve bir de zekâtı, fitreyi emreden Rabbimiz'in (c.c.) bilmesi kâfidir... Başka bilene ihtiyaç yoktur. Bu bakımdan Bayram harçlığı adıyla da intikal ettirmek mümkündür. Yeter ki rahatsızlık olmasın.
Yine kişi, eğer babası ölmüş ise üvey anneye, büluğ çağına erişip evden ayrılmış ise üvey çocuklara ve üvey babaya da, fakir olmaları halinde zekât verebilir. Çünkü bunlarla zekâtı veren söz konusu kişi arsında usûl ve fürû ilişkisi olmadığı gibi, zekât veren şahıs ahlâken değilse de, hukuken bunlara bakmakla yükümlü değildir.
Ve kezâ fakir olmak şartıyla, yukarıda da belirttiğimiz gibi geline, kardeşe, hala-amca, dayı-teyze gibi akrabaya, damada, kayınvalideye, kayınpedere, kayınbiradere, üvey evlada da zekât verilebilir. Eğer sâlih iseler, yakın akrabaya vermek, daha çok sevap olur. Sâlih akraba yoksa, başka sâlih kimseleri tercih etmelidir. [Bkz.Ahmed Zühdü Paşa, Mecmua-i Zühdiye; Fetâvâ-yi İbn Nüceym]

S o n u ç olarak zekat !!!!!!!!!!!!!!!! Görüldüğü üzere zekât, büyük bir yardım müessesesidir. Bununla İslâm'a

S o n u ç olarak zekat !!!!!!!!!!!!!!!!
Görüldüğü üzere zekât, büyük bir yardım müessesesidir. Bununla İslâm'a ve Müslümanlara büyük çapta hizmetler edilebilir. Yeter ki bu kaynak verilmesi gereken yerlere verilebilsin; çorak arazilere değil de, münbit muhitlere akıtılabilsin. Bu açıdan bakınca, hemen aklımıza ihtiyaç sahibi talebelerin-öğrencilerin kaldığı, okuyup barındıkları yerler, yurtlar gelmektedir.
Hâsılı; zekât ve fitremizle pek çok sosyal yaralarımızı sarabilir, oldukça büyük hizmetlere vesile olabiliriz. Özellikle öğrencilerle meşgul olanlar, zekâtın nasıl ve nerelere harcanacağını bilen hizmet ehli şuurlu mü’minlerdir. O halde verdiklerimiz “damlaya damlaya göl olmalı”, böyle barajlarda toplanmalı, talebenin ihtiyaçlarını teminde kullanılmalıdır. Bunun lüzum ve ehemmiyetini unutmamak, bu hizmeti gözardı etmemek gerekir.

Bunun gibi fakir bir kimsede alacağı olan zengin ona, "Alacağımı sana zekât olarak veriyorum" dese,

Bunun gibi fakir bir kimsede alacağı olan zengin ona, "Alacağımı sana zekât olarak veriyorum" dese, gene temlik olmayacağı için zekât borcu ödenmiş olmaz. Çünkü zengin zekât borcunu fakirin eline teslim etmedikçe temlik gerçekleşmez ve borçtan kurtulmaz.

Keza sizin sorunuzda dile getirdiğiniz usûlde yani, “Zekata muhtaç olan birinin borcunu ödiyerek o ödenen miktari zekattan düşme” durumunda da temlik ehli nezdinde gerçekleşmemektedir. Verilen aynî ya da nakdî değer, zekatı almaya layık olan fakirin mülkiyetine geçmediği gibi, zekat almaya liyakati olmayan birilerine verilmiş olmaktadır. Dolayısiyle bu yolla yapılan bir ödemeyle de zekat borcundan kurtulunmuş olmaz.

Keza sizin sorunuzda dile getirdiğiniz usûlde yani, “Zekata muhtaç olan birinin borcunu ödiyerek o ödenen miktari zekattan düşme” durumunda da temlik ehli nezdinde gerçekleşmemektedir. Verilen aynî ya da nakdî değer, zekatı almaya layık olan fakirin mülkiyetine geçmediği gibi, zekat almaya liyakati olmayan birilerine verilmiş olmaktadır. Dolayısiyle bu yolla yapılan bir ödemeyle de zekat borcundan kurtulunmuş olmaz.
Nitekim fakihler, bir fakiri zekâta mahsup olmak üzere bir dairede oturtmakla da zekât borcunun ödenmiş olmayacağını, çünkü bunun temlik sayılmayacağını ifade etmişlerdir. Aksi yöndeki değerlendirmeler, zorlamadan ibarettir.
Hasılı; yapılan bir harcamanın veya ödemenin fıkhen zekât sayılabilmesi için gerekli olan niyet ve ehline temlik şartları, netice itibariyle hem zekâtı verenin şuurlu / bilinçli ve iradî şekilde hareket etmesini sağlamaya hem de fakirin haklarını korumaya mâtuf hikmetleri hâvidir.

Temlike gelince… Zekâtı, ona ehil olanlara vermek yani onların mülkiyetlerine geçirmek şarttır. Bu şart iki unsur içinde bulundurur:

Temlike gelince…
Zekâtı, ona ehil olanlara vermek yani onların mülkiyetlerine geçirmek şarttır. Bu şart iki unsur içinde bulundurur:
a) Temlik işlemi,
b) Temlikin yapıldığı şahsın zekâtı almaya ehil oluşu...
Fakihlerin temlik mefhumuna umumiyetle ‘bir malın mülkiyetini zekât alacak şahsa doğrudan nakletme’ işlemi şeklinde bir mana verdiklerini belirtmek gerekir. Bu itibarla bir kimse zekât niyetiyle bir fakir veya yetimin karnını doyursa, bu zekât borcunu ortadan kaldırmaz. Ancak zekâta niyet edilerek, onlara gıda maddeleri verilse zekât ödenmiş olur. Çünkü zekât niyetiyle fakire-yoksula, yetime mal vermek temliktir. Böylece onlar harcadıklarında, yediklerinde kendi mallarından yemiş olurlar.

ZEKAT DA TEMLİK İslâm âlimlerinin büyük çoğunluğuna göre zekâtla ölü kefenleri alınmaz, yine ölülerin borçları da zekâtla ödenmez. Çünkü bu durumlarda temlik gerçekleşmez; yani zekât, borcu ödenen kişinin mülkiyetine geçmemektedir.

ZEKAT DA TEMLİK İslâm âlimlerinin büyük çoğunluğuna göre zekâtla ölü kefenleri alınmaz, yine ölülerin borçları da zekâtla ödenmez. Çünkü bu durumlarda temlik gerçekleşmez; yani zekât, borcu ödenen kişinin mülkiyetine geçmemektedir.
Bunun gibi fakir bir kimsede alacağı olan zengin ona, "Alacağımı sana zekât olarak veriyorum" dese, gene temlik olmayacağı için zekât borcu ödenmiş olmaz. Çünkü zengin zekât borcunu fakirin eline teslim etmedikçe temlik gerçekleşmez ve borçtan kurtulmaz.