5 Eylül 2020 Cumartesi

NASIL ŞEYH OLUNUR?

 NASIL ŞEYH OLUNUR?

Şeyh kelimesi Arapça'da şu manalara gelir:
الشَّيْخُ : (معجم الوسيط) :
الشَّيْخُ : من أدرك الشيخوخةَ، وهي غالبا عند الخمسين، وهو فوق الكهل ودون الهرم. الشَّيْخُ ذر المكانة من علم أو فضل أو رياسَة.
وشيخ البلد:من رجال الإدارة في القرية،وهو دون العمدة. والجمع : شيوخ، وأشياخ.
Buna göre şeyh demek hakiki anlamıyla 50 yaşını geçen yaşlı demektir. Ancak bu kelime mecazi anlamda saygı ifadesi olarak din adamı, ilim adamı, faziletli şahıs, kabile reisi, devlet reisi anlamında da kullanılmıştır.
Tarikat başkanlarına yahut mürşid denilen tarikatın başına şeyh denilmesi de saygı anlamındadır.
Bunun dışında dinde şeyhlik diye imtiyazlı bir makam veya mevki yoktur.
Şeyhlik konum itibarıyla hocalık, öğretmenlik gibi bir şeydir.
Ancak bizim kültürümüzde alimlere, din görevini eda eden imamlara özel değer verildiği gibi tarikat önderi olarak insanları irşad edenlere de özellikle "ŞEYH" adı verilerek özel değer verilmiştir.
"Şeyh olmak için ne lazımdır?" diye bir soru sorulduğunda ilk akla gelen cevaplar şöyle olabilir:
1. Güzel ve ihtişamlı bir sarık. Bu sarığın alın tarafına Osmanlı Tuğrası gibi bir sembol varsa, ihtişam artar.
2. Kaliteli ve motiflerle bezenmiş bir cübbe. Kenarları altın renkli çizgilerle süslenmiş olup sağ ve sol omuz tarafında çeşitli desenler olursa daha heybetli bir tipoloji ve imajı verir.
3. Bir kabza, daha uzun veya daha kısa bakımlı bir sakal. Etrafı makasla kısaltılmış, çene tarafı uzatılmış ve çene altı beyaz kıllı bakımlı olursa daha nurani bir çehre oluşturur.
5. Ahlat yapımı ince ve narin bir baston. Kemik veya gümüşten süslemeleri olsa daha etkili olur.
6. Etrafa bir grup mürid, arka planda Arapça hat ve yazılar, sağ ve sol arka planda çeşitli armalar, tuğralar, motifler, kenara milli veya dini bayrak ve sancaklar...
İşte bizim memlekette ŞEYH OLMAK için bunlar yeterlidir, hatta fazladır...
Kimse şunları sormaz ve aramaz:
1. İlmi ehliyet
2. Tasavvufi edeb
3. Tarikat icazeti
4. İslami yaşam
5. Nefis tezkiyesi
6. Zühd ve ibadet hayatı
7. Mütevazı ve sade yaşam
8. Halka ve dine hizmet
9. Daimi nefis mücahedesi ve mücadelesi
10. Bidat ve hurafelere karşı Kuran ve Sünnet'e bağlılık hassasiyeti...
Tabii ki sahih bir tasavvuf bilgisi bu konuda şarttır.
İşte şeyhi şeyh yapan temel vasıflar bunlarken, toplumumuzda bilinçli olarak meydana getirilen ve oluşturulan algı operasyonları neticesinde zavallı halkımız yukarıdaki zahiri durumları şeyhlik için şart olarak sanmıştır.
Durum böyle olunca İslamı yaşayanlar değil, istismarcılar, sahtekarlar, riyakarlar, kibirliler ve cahiller piyasada şeyhlik makamına oturtulmaktadır . Bunlar da kurulmuş saatin alarm sistemine uygun şekilde her kaç senede bir karşımıza bir kaç taciz, tecavüz belasını üretmektedirler...
Sonra din ve dindar düşmanı olan kişi ve kuruluşlar veryansın edip mal bulmuş mağribi misali İslama ve müslümanlara saldırıyorlar.
Burada suçu şuna ve buna atmak, yahut fuzuli savunmalara girmek yerine öncelikle tarikat ve tasavvuf çevreleri, umumen de biz dindar kesimler şeyhlik, tarikat, tasavvuf anlayış ve uygulamalarımızı yeniden ihya etmeliyiz.
Bu konuda benim şahsi tercihim İmam Gazzali'nin Ihya-ı Ulumu'd-Din'deki tasavvuf anlayışının yeniden toplumun gündemine getirilmesi yönündedir.
Böyle yapıldığı takdirde hem tasavvuf ve tarikat müessesesi istismardan kurtarılır, hem de sahih bir tasavvuf hayatı toplumda etkili olur...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder